Saturday, March 1, 2008

ANTARA PENGAIL DAN PENYAIR

karya
WADI LETA SA



Kau mengail ikan di sungai
siang di laut malam
aku mengail ikan di pesisir
kehidupan.

Kau mengail berumpan
makanan
aku mengail berumpan
pemikiran dan perasaan.

Kau tahu di mana lubuk
di mana terumbu
aku tahu di mana kemanusiaan
di mana rindu.

Pernah kau diusik penunggu
diganggu hantu
pernah aku dibayangi duka
diselubungi pilu.

Sesekali kau pulang membawa
tangkapan rezeki
sesekali aku pulang membawa
tangkapan pengalaman.

Isterimu tersenyum
menyediakan lauk yang lazat
isteriku merungut melihat aku
melayani sajak.

Sungai dan laut menyediakan
ikan kebahagiaan untukmu
pesisir kehidupan menyediakan
ilham duka untukku.



Kota Bharu, Kelantan.
Berita Minggu, 24 Februari 2008

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Susastera/20080224114458/Article/

No comments: